[rohrpost] [Veranstaltung Berlin] "Just do it!"

sascha brossmann news at brsma.in-berlin.de
Mit Jul 6 20:24:32 CEST 2005


on 7/1/05 5:22 PM, Florian Cramer wrote:
> Die Kuratoren zeigen auf diese Weise höchst raffiniert die
> dialektische Kehrseite des "culture jamming" auf: Ausbeutung fremder
> Arbeit zur Beförderung der eigenen Karriere. "Just Do It" ist
> wirklich ein schöner Titel für ihr Projekt.

"step right up folks/ anarchy for sale!"

eigentlich wollte ich ja noch was zu dem meist wirkungsfreien, dafür
aber ordentlich kulturelles und sonstiges kapital schaffenden
gewissensbalsam namens "culture jamming" im allgemeinen schreiben,
habe aber zum glück entdeckt, dass ich mir die mühe grösstenteils
sparen kann:

"""September 2003 marked a turning point in the development of Western
civilization. It was the month that Adbusters magazine started
accepting orders for the Black Spot Sneaker, its own signature brand
of "subversive" running shoes. After that day, no rational person
could possibly believe that there is any tension between "mainstream"
and "alternative" culture. After that day, it became obvious to
everyone that cultural rebellion, of the type epitomized by Adbusters
magazine, is not a threat to the system-it is the system. (...)

(...) It is essential that we all see and understand this. Adbusters
did not sell out, because there was nothing to sell out in the first
place. Adbusters never had a revolutionary doctrine. What they had was
simply a warmed-over version of the countercultural thinking that has
dominated leftist politics since the '60s. And this type of
countercultural politics, far from being a revolutionary doctrine, has
been one of the primary forces driving consumer capitalism for the
past forty years.

In other words, what we see on display in Adbusters magazine is, and
always has been, the true spirit of capitalism. The episode with the
running shoes just serves to prove the point.

(...) The counterculture was, from its very inception, intensely
entrepreneurial. It reflected, as does Adbusters, the most authentic
spirit of capitalism."""

"""What countercultural rebels call co-optation is in fact just
competitive consumption, instigated and exacerbated by the rebels
themselves. This is why rebellion of this sort has become one of the
major forces driving consumer capitalism in the past 40 years. The
reason the system never changes is that cultural radicalism is not
genuinely radical. Mass production does not require conformity, and
the capitalist system is fundamentally indifferent to grey flannel
suits and biker jackets. Countercultural thinking has created a
massive diversion of progressive energies into politically and
economically irrelevant pursuits."""

joseph heath & andrew potter (2004). the rebel sell: why the culture
can't be jammed. (zitate von www.rebelsell.org)

im grunde ist das phänomen auch schon seit jahren unter begriffen wie
"repressive toleranz" etc. bekannt, der seinerseits aber
gleichermassen noch unter der idee des "systems" leidet und einen
gegensatz herstellt, wo letztendlich anscheinend keiner besteht.
weiterhin: "der kriminelle, der revolutionär, der anarchist verhalten
sich der logik des systems konform, selbst wenn sie dieses
gelegentlich parodieren." schreibt z.b. noch bernd mattheus in der
durchaus lesenswerten "ich gestatte mir die revolte"-anthologie (1985,
da war es um das verhältnis zwischen spannenden texten und
kryptofaschistischem blödsinn bei matthes & seitz noch etwas
besser bestellt). b.m. sitzt allerdings in der folge der nächsten
illusion auf und sucht seine radikale 'rettung' im bruch mit
kommunikation und corps social. nun ja, die 80er...

man kann's alles in allem natürlich auch so ausdrücken:

"music scenes ain't real life/ they won't get rid of the bomb/ won't
eliminate rape/ or bring down the banks/ any kind of real change/
takes more time and work/ than changing channels on a tv set/ (...)
chickenshit conformist/ like your parents" (jello biafra/DK, 1986)

wo er recht hat, hat er recht...

chickenshit.
just sell it.

herzliche grüsse

sascha
--
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