[rohrpost] In Between Categories / Displays for Becoming Present /
Exhibiting Networking
carsten stabenow
carsten at garage-g.de
Don Nov 19 09:53:06 CET 2009
Discourse / Diskurs: STRUCTURES NODE 3 - In Between Categories
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// Date: Fri - Sun, 20. - 22.11-2009
// Time: Fri, 20:00; Sat, 14:30; Sun, 17:00
// Freier Eintritt | Entrance free
// Sprache: wenn nicht anders angegeben in englischer Sprache
// Language: mainly in English if not advised differently
> Day|Tag 1&2 präsentiert von | presented by Dock e.V.
> Day|Tag 3 präsentiert von | presented by DISK/CTM
Kunst und Musik im Medienkontext sind transdisziplinäre Praktiken mit
vielfältigen Anschlüssen an Bildende Kunst, Wissenschaft und
Technologie, Kreativwirtschaft, Pop- und Subkulturen, Performance und
auch die Neue Musik. Sie sind prozeßorientiert und basieren auf der
Arbeit in und mit Netzwerken. Sie sind daher zugleich auch
translokal. Als solche sitzen sie ästhetisch aber auch in Bezug auf
ihre sozialen und politischen Milieus oftmals zwischen allen Stühlen.
Zugleich jedoch werden kreative Synergien heute von allen Seiten
eingefordert und stehen als Antwort auf die Herausforderungen
steigender gesellschaftlicher Komplexität hoch im Kurs. Diese
Diskrepanz zwischen der mangelnden öffentlichen Wahrnehmung bereits
vorhandener Aktivitäten und der Zukunftsfähigkeit, die den gleichen
oder ähnlichen Ideen und Praktiken zugeschrieben wird, erscheint auch
dem Problem der Sichtbarkeit und der schwierigen Darstellbarkeit der
Netzwerkkulturen geschuldet. Zumindest im Urbanismus-Diskurs beginnt
man gerade, die Rolle dieser im Gefüge der Stadt fein verteilten,
sich stets transformierenden und bewegenden kreativen Prozesse neu zu
bewerten. Können bestehende Strukturen - kulturpolitische
Instrumente, Institutionen, Gruppierungen, Orte - diesen Widerspruch
überwinden und sich entsprechend weiterentwickeln? Oder entsteht hier
ein neues Handlungsfeld, das entsprechend neue Initiativen,
Strategien und Orte benötigt?
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TAG 1 - 20. November 2009
20:00 Art and Media in Berlin - Past Present Future
Gespräch mit Andreas Broekmann (DE), Martin Howse (UK), James
Wallbank (UK), Carsten Seiffarth (DE), Carsten Stabenow (DE) und
weiteren.
Das Programm beginnt mit einer lokalen Bestandsaufnahme und konkreten
Visionen der Beteiligten Akteure für die Produktion und Präsentation
von Kunst und Medien in Berlin. Zudem wird der "Wegweiser Kunst und
Medien in Berlin" präsentiert, den Andreas Broeckmann und Carsten
Seiffarth im Auftrag von mikro e.V. hergestellt haben. In dem
Wegweiser werden 33 ausgewählte Berliner Institutionen vorgestellt,
die im Bereich Kunst und Medien aktiv sind.
22:00 Sound Performance von Mario de Vega (MX)
Performance des mexikanischen Künstlers Mario de Vega mit Motoren,
Tonabnehmern, akustisch verstärkten Objekten und elektronischen
Geräten.
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Tag 2 - 21. November 2009
Konferenz: Displays for Becoming Present / Exhibiting Networking
Die Konferenz ist ein öffentliches Brainstorming über räumliche
Konzeptualisierungen von künstlerischen Projekten, die translokal und
transdisziplinär angelegt sind. Thematisch basiert diese Konferenz
mit Künstler/innen, Kurator/innen, Forscher/innen und
Theoretiker/innen auf zwei Strängen: Raum und Netzwerk. Organisiert
von Doreen Mende im Rahmen des Dock.Kuratorenstipendiums. In
englischer Sprache
Details: http://www.dock-berlin.de/?page_id=494
14:30 Beryl Graham (Kurator, Universität Sunderland, crumbweb.org,
UK) + Agnes Meyer Brandis (Künstlerin, DE) & Herwig Weiser (Künstler,
AT). Respondent: Alexander Klose (Autor und Forscher, DE)
16:00 Peter Mörtenböck (Architekt, networkedcultures.org, AT) + Peter
Hanappe (Sony Computer Science Laboratory, Paris, FR). Respondent:
Sabeth Buchmann (Professor für Kunsttheorie, Wien, AT).
17:30 Nikolaus Hirsch (Architekt, culturalspace.in, DE) + Trebor
Scholz (New School in New York, digitallabor.org, DE/US). Respondent:
Stefan Römer (Professor für Medientheorie und Konzeptkünstler, DE).
20:00 Abschlussdiskussion mit allen Teilnehmern
22:00 Performance von Julien Maire (FR) "Open Core"
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Tag 3 - 23. November 2009
17:00 Vortrag (auf deutsch):
Dahlia Borsche (DE) - Neue Musik und experimentelle Popmusik. Eine
vertrackte Liaison.
Die Grauzone zwischen Neuer Musik und experimenteller Popmusik ist
ideologisch vermint mit Vorurteilen und Abwehrhaltungen auf beiden
Seiten, während auf musikalisch-inhaltlicher Ebene längst ein
fruchtbarer und spannender Austausch stattfindet. Diese wechselvolle
Hassliebe hat eine lange Tradition, deren starre Mechanismen einer
unbefangenen Annäherung im Weg stehen. Mit einem Verständnis dieser
Traditionslinien kann man nicht nur Vorurteile aushebeln und
Misstrauen abbauen, sondern vor allem Perspektiven eröffnen für
gewinnbringende Kooperationsmuster, mit denen die Grauzone ihr
Schattendasein verlassen kann. Dahlia Borsche ist
Musikwissenschaftlerin an der Universität Klagenfurt.
18:30 Diskussion:
Sound and Media in Berlin
Mit Honor Harger (Gastkuratorin transmediale), Robert Henke (Musiker,
Künstler, Entwickler, angefragt), Farahnaz Hatam (NK), Gregor Hotz
(Ausland), Jan Rohlf (DISK/CTM), Moderation: Pit Schultz (Herbstradio)
Wenn von Kunst mit Medien die Rede ist, sind nicht selten die Musik
und die künstlerische Arbeit mit Klang inbegriffen. Was genau ist
aber diese Musik mit Medien? Warum spielt sie in den
Medienkunstdiskursen eine wichtige Rolle? Wo findet sie statt? Warum
wird sie kaum als solche benannt? Reichen die vorhanden
Begrifflichkeiten, Orte und Initiativen aus?
20:00 Screening:
Colorfield Variations
2009, ca. 80 Minuten
Mit Arbeiten von: Steve Roden (US), Alan Callander (US), Frank
Bretschneider (DE), Stephan Mathieu (DE), Sue Costabile (US) +
Beequeen (NL), Tez (IT), Tina Frank + General Magic (AT), Bas van
Koolwijk (NL), Chris Carter + Cosey Fanni Tutti (UK), Ryoichi
Kurokawa (JP), Sawako (JP), E. Domnitch + D. Gelfand (RU/US), Ernest
Edmonds (AU) + Mark Fell (UK)
Colorfield Variations ist ein von Richard Chartier kuratiertes
Programm mit audiovisuellen Arbeiten internationaler Sound- und
Medienkünstler, die Ideen der Künstler der"Color Field" Bewegung in
zeitbasierten Medien neu interpretieren. Mit "Color Field" wird eine
im Amerika der 50er Jahre entstandene Strömung der abstrakten Malerei
bezeichnet, die durch simple geometrische Kompositionen aus kräftigen
Linien, Keisen und Farbflächen charakterisiert ist. Sie ist eine
Reaktion auf die emotionale Energie und die malerische Gestik des
Abtrakten Expressionismus. Indem sie die Malerei auf ihre formalen
und fundamentalen Elemente reduzierten, schufen die
Color-Field-Künstler oftmals monumentale, abstrakte Bilder in denen
die psychologische Wirkung der Frabe zentral ist. Richard Chartier
ist Musiker und Künstler. Colofield Variations wurde ermöglicht durch
das Washington Project for the Arts.
http://www.3particles.com
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Weitere Informationen:
http://www.dock-berlin.de/
http://www.generalpublic.de
Gefördert vom:
Hauptstadtkulturfonds
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<<<<<<<<<<<< English version>>>>>>>>>>>
Art and music in the media context are transdisciplinary practices
that intersect in manifold ways with the visual arts, science and
technology, the creative economy, Pop and other subcultures,
performance and also New Music. They are oriented to processual work
formats within and with networks. This simultaneously makes them
translocal. Which in turn often leaves them stranded on the fence,
not only in aesthetic terms but socially and politically too. At the
same time, demands are raining in from all sides for creative
synergies, allegedly the solution to every conceivable challenge in
an increasingly complex world. This discrepancy - between the lack of
public awareness of activities that have long since been around and
the 'future viability' ascribed to the same or similar 'newly
emerged' ideas and practices - could well be caused at root by the
relative invisibility of networks and the difficulties involved in
developing a profile for network cultures. Within the Urbanism
discourse at least, the cityscape-role of finely networked, creative
processes in constant motion and flux is now up for reappraisal. Can
existing structures - be they cultural-political tools, institutions,
groups or venues - resolve this contradiction and develop
accordingly? Or is a new scope for activity truly opening up, one
that requires new initiatives, structures and venues?
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Day 1 - 20. November 2009
20:00 Lecture
ART AND MEDIA IN BERLIN - PAST PRESENT FUTURE
with Andreas Broekmann (DE), Martin Howse (UK), James Wallbank (UK),
Carsten Seiffarth (DE), Carsten Stabenow (DE) and others.
Dock/Platform takes off from an appraisal as well as concrete visions
of the protagonists for the conditions of production and presentation
of art with media in Berlin. The Publication "Wegweiser Kunst und
Medien in Berlin" will be presented, which has been commissioned by
mikro e.V. has was edited by Andreas Broekmann and Carsten Seiffarth.
The publication portraits 33 Berlin initiatives and institutions
active in the field of art and media culture.
Details: http://www.dock-berlin.de/?page_id=494
22:00 Sound Performance
MARIO DE VEGA (Mx)
A sound performance by mexican artist Mario de Vega utilizing motors,
needles, aplified objects and other electronics.
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Day 2 - 21. November 2009
DISPLAYS FOR BECOMING PRESENT / EXHIBITING NETWORKING
Conference: DISPLAYS FOR BECOMING PRESENT / EXHIBITING NETWORKS The
conference is a public brainstrom about spatial conceptualizations of
artistic projects of translocal and transdisciplinary nature. The
conference involving artists, architects, reaearchers, curators and
theoreticians is thematically based on two threads: space and
network. The conference is curated by Doreen Mende, who was awarded
the Dock-Curatorial-Residency.
14:30 Part 1
Beryl Graham (Curator, Universität Sunderland, crumbweb.org, UK) +
Agnes Meyer Brandis (Artist, DE) & Herwig Weiser (Artist, AT).
Respondent: Alexander Klose (Author and Researcher, DE)
16:00 Part 2
Peter Mörtenböck (architect, networkedcultures.org), Peter Hanappe
(Sony Computer Science Laboratory, Paris)
Respondent: Sabeth Buchmann (professor for art and theory, Vienna)
16:30 Part 3
Nikolaus Hirsch (architect, culturalspaces.in), Trebor Scholz (New
School in New York, digitallabor.org)
Respondent: Stefan Römer (professor for media theory and conceptual artist)
20:00 Final Discussion
With all participants.
22:00 Performance
"Open Core" by Julien Maire (FR)
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Day 3 - 22. November 2009
17:00 Lecture (in German)
THE TRICK LIAISON OF CONTEMPORY COMPOSITION (NEUE MUSIK) AND EXPERIMENTAL POP
by Dahlia Borsche (DE)
The grey zone between Contemporary Music and experimental Pop is an
ideological minefield, on which both sides are armed to the teeth
with prejudice and defensive attitudes and yet, for quite some time
already, mutual exchange in terms of music and content has been
fruitful and fun. This on-off love-hate relationship is a
longstanding tradition of knee-jerk responses that put more ingenuous
rapprochement on hold. But, with a little insight into the roots of
these traditions, one can not only dislodge tired prejudice and
diminish mistrust but also open the door to more profitable forms of
cooperation, with which the grey zone could at last leave its shadowy
existence behind.
18:30 Panel Discussion
SOUND AND MEDIA IN BERLIN
With Honor Harger (guest curator transmediale, UK), Robert Henke
(Musician/artist/developer, DE, requested), Farahnaz Hatam (NK,
Berlin), Gregor Hotz (Ausland, DE), Jan Rohlf (DISK/CTM, DE) and
others.
Chaired by: Pit Schultz (Herbstradio, DE)
When people talk about 'media arts', they not infrequently mean music
and artistic work with sounds. Yet what exactly is this 'music with
media'? Why does it play such a major role in media arts discourse?
Where does it take place? Why is never really named as such? Are the
available terminologies, venues and initiatives adequate?
20:00 Screening
COLORFIELD VARIATIONS
2009, 80 min.
Colorfield Variations is a collection of audio/visual works
reinterpreting the Color Field movement by an international array of
critically acclaimed sound and new media artists and assembled by
curator and sound artist Richard Chartier.
Color Field painting, an abstract style that emerged as a new
direction in American painting in the 1950s following Abstract
Expressionism, is characterized by canvases painted primarily with
stripes, washes and fields of solid color. An
alternate but less frequently encountered term for this style is
chromatic abstraction. As the first critically acclaimed art
movement to originate in the United States's capital, the Washington
Color School was key to the larger Color Field movement. As a
reaction to the emotional energy and gestural surfaces of Abstract
Expressionists, the Color Field artists broke away from the
individual mark in favor of pure color itself becoming the main
content of the work. By breaking painting down to its formal and
fundamental elements, the Color Field artists created pure,
simplified, large-format, color-dominated fields on often monumental
scale utilizing the full psychological power of color. Artists such
as Clyfford Still, Mark Rothko, Barnett Newman, Morris Louis, Kenneth
Noland, Helen Frankenthaler, Sam Gilliam, Larry Poons, Gene Davis,
Jules Olitski, and others eliminated recognizable imagery from their
canvas and presented abstraction as an end in itself with each work
being a cohesive image. The Color Field movement can be seen as a
precursor to the themes and aesthetics of the subsequent Minimalist
movement.
With Works by: Steve Roden (US), Alan Callander (US), Frank
Bretschneider (DE), Stephan Mathieu (DE), Sue Costabile (US) +
Beequeen (NL), Tez (IT), Tina Frank + General Magic (AT), Bas van
Koolwijk (NL), Chris Carter + Cosey Fanni Tutti (UK), Ryoichi
Kurokawa (JP), Sawako (JP), E. Domnitch + D. Gelfand (RU/US), Ernest
Edmonds (AU) + Mark Fell (UK)
http://www.3particles.com
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Further Information:
http://www.dock-berlin.de/
http://www.generalpublic.de
Funded by:
Hauptstadtkulturfonds