[rohrpost] n0name nachrichten / newsletter #157

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Die Jun 19 12:31:26 CEST 2012


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x-: n0name nachrichten / newsletter #157 Di./ Th., 19.06.2012 12:07 CET




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     http://pot.top-ev.de



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*Inhalt*

1. Wo Wagen des Volkes fahren: Die so genannte "Pissmeile" / Where 
   Vehicles of the Volk run: The so called "Pee Mile"
   Krieg im Juni / War in June
   POT, Kassel
2. A number (13)
   The dOCUMENTA, the hEGEMON
3. POT

Die (Dauer)Rezension von Sabine Nuss. _Copyright & Copyriot_ mit dem 
Teil 50 wird nochmal nochmalig verschoben, in den nn #158

16 KB, ca. 6 DIN A4-Seiten

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1.

(please scroll down for english text)


Wo Wagen des Volkes fahren: Die so genannte "Pissmeile"

Die Kasseler Altstadt muss bis in das fruehe 20. Jahrhundert ein 
"Kochtopf"[1] regionaler Mundarten und damit kleinbuergerlich-
proletarischer Eigenheiten gewesen sein. Mit der als "Bombennacht"[2] 
bezeichneten von 1943 wurde die Ruestungsstadt Kassel und 
besonders die Kasseler Innenstadt (dort beinahe 97% Zerstoerungsgrad) 
nahezu zum Ground Zero. Was jeder Bewohner mittlerweile weiss ist, 
dass diese Zaesur vorbereitet war:

"In allem aber wurde staedtebaulich die Planungsskizze verfolgt, die 
bereits waehrend der Zeit des Faschismus seit den 1930er Jahren 
(bereits fuer die Annahme einer Kriegszerstoerung) konzipiert worden 
war und bis zu Beginn des Krieges allein innerhalb der Entkernung der 
mittelalterlichen Altstadt und der Schaffung des 'Freiheiter 
Durchbruchs' umgesetzt worden war." (Wikipedia, "Kassel")

Diese Stadt war demnach planerisch immer Kriegsstadt, Garnisonsstadt, 
Militaerstadt, Verwaltungsstadt, Esoterikerstadt, Museumsstadt, 
Buergerstadt; nach 45 zur Absicherung der Restauration des deutschen 
Kapitalismus. Der Wiederaufbau war also nicht einer nach einem 
allgemeinen Zusammenbruch, er war Nachruestung und Aktualisierung 
(das wird auch an der ehemals modernsten Strassenkreuzung Europas, 
dem Altmarkt, deutlich).
Der Freiheiter Durchbruch[3] wurde Autostrasse, und entlang dieser 
Vierspurigkeit wurde die "Wiederaufbaumoderne" zu Glaspavillions 
fuer China Restaurants in den 1970er Jahren und fuer Fahrschulen in 
den 1990ern. Die heruntergekommene Zeile wird im "Volksmund" auch 
"Pissmeile" genannt, die aber bald abgerissen wird, wie man hoert. 

Wenn diese Pejoration[4] der Moderne und des Modernen in der "City" 
(wie die mit diesem Strassenzug konkurrierende Fussgaengerzone in den 
1980ern genannt wurde) das Scheitern des monotonen Aufbaus zum 
Abschluss bringt und den in Glas und Beton gestalteten Konsum jetzt 
auf ein anderes vielgestaltiges Galeria-Niveau heben will (was zu 
vermuten ist), dann sind wir an diesem einen Ende der Modernitaet -- 
das auch ein stadtlandschaftliches Ende ist, eine viel befahrene 
Sackgasse oder cul-de-sac <woertlich: Arsch des Sacks> eines 
"PKWs Rauf und Runter, Rein und raus" mitten in der Stadt -- 
ernuechterndem Laerm des Autoverkehrs, post-mixend, downpitchend[5], 
sehr nahe. Hier fahren zu den Siegen der Europaeischen 
Meisterschaften im Fussball die ver-nationalisierten Wagen des Volkes 
mit ihren Flaggen auf und ab.

Wie auf Bestellung ist in der Nachbarschaft bei Architekturstudenten 
von einem Stadtplaner im weissen Hemd ein Vortrag gehalten worden, 
zur Wiederbelebung, diesmal Rotterdams. Rotterdam wurde bekanntlich 
im Zuge des Ueberfalls auf die Niederlande am 14. Mai 1940 durch 
die deutsche Luftwaffe zerstoert. Zwischen der Kasseler Bombennacht 
(22.10.1943) und dem "Rotterdam Blitz" liegen nur gute drei 
Jahre. Und wie erwartet kuemmern sich diese Planer um "ungenutzte 
Potentiale" und "vergessene Restraeume".[6]
Macht man "Artgineering"?[7] Ist Bomberdroehnen post-dramatisch? 
Wie weit kann Klischee gehen, wie weit glitchè?
_________________________
[1] Axel Herwig. _Das Kasseler Mundart-Woerterbuch_. Wartberg Verlag, 
    2005. S. 68.
[2] Der Ausdruck "Bombennacht" ist an diesem Ort doppeldeutig lesbar 
    oder »bumerangig« interpretierbar. Er kann gelesen werden als 
    "bombige Nacht", was soviel wie einschlagende Party bedeutet und 
    anzeigt, wie tief sprachliche Militaria nachwirken. Und er *muss* 
    immer auch historisch gelesen werden, in Erinnerung an den 
    Zerstoerungskrieg, der zu den Deutschen in Kassel zurueckkam. 
    Vgl. die zwischen nostalgischer Verklaerung und Faszination 
    fuer den Terror des Feindes schwankende Webseite 
    http://www.hna.de/lokales/kassel/bombennacht .
[3] http://regiowiki.hna.de/images/a/ab/Altmarkt.jpg
[4] Die Pejoration ist eine Umdeutung, die im Sprachwandel 
    unbekannter Autorinnen oder dem sozialen Nicht-Autor einen 
    geschichtlich neutral oder positiv besetzten Begriff zu einem 
    negativen macht.
[5] Die Tonhoehe erniedrigend, die Abspielgeschwindigkeit 
    verlangsamend.
[6] http://cms.uni-kassel.de/asl/kommunikation/veranstaltungsreihen/aktuelle-veranstaltungsreihen/sub40
[7] http://www.artgineering.nl




Where Vehicles of the Volk run: The so called "Pee Mile"

Kassel's old town must have been a cooking pot[1] of regional dialects 
and therefore petit bourgeois-proletarian peculiarities. In a "Night 
of Bombing"[2] in 1943 the Armament City of Kassel and exceedingly 
the inner city (there nearly up to 97% demolition) became almost 
Ground Zero. Every inhabitant knows already that this caesura was 
prepared:

"All in all a sketch of town planning was pursued that was designed 
during times of fascism since the 1930ies (already in expectation of 
a war destruction) which was until the beginning of the war realised 
alone within the enucleation of the medieval old town and the 
creation of the 'Freiheiter Durchbruch' ('Freedom's Breach')." 
(Wikipedia, "Kassel")

According to that this town was planning-related a War City, Garrison 
Town, Military Town, Governing Town, Esoterics Town, City of Museums, 
City of Burghers; after '45 for the hedging of the restauration of 
German Capitalism. As a result the recovery was not at all one in the 
aftermath of a general collapse, it was upgrade and update (this 
becomes clear by the fomerly most modern crossroads of Europe, the 
Old Market).
The Freiheiter Durchbruch[3] became a road for cars and along this 
four-laneness the "Modernism of Recovery" turned into Pavillions of 
Glas for china restaurants in the 1970ies and driving schools in the 
1990es. This shabby row is popularly called "Pee Mile" which will be 
demolished soon, as being said.

When this pejoration[4] of Modernity and the Modern in the "City" 
(as the pedstrian area in competition with this street was named in 
the 1980ies) concludes the fail of the monotone building up and 
strives to level up the consumption configured in glas and concrete 
now to a multifarious Galeria-Standard (as one might presume) we are 
at this one end of modernness -- that is also an end of urban 
landscape, a highly frequented dead end or cul-de-sac of an 
"Automobiles up and down, in and out" in the middle of the town -- 
very close to a disillusioning noise of the car traffic, post-mixing, 
downpitching. Here the nationalised Vehicles of the Volk with flags 
run back and forth in the victories of the European Championships of 
Football.

As if on command a talk was given by an urbanist in white shirt in 
the neighbourhood, at a students of architecture's place, on 
revitalisation, this time of Rotterdam. As is known Rotterdam was 
destroyed in the course of the attack of The Netherlands by the 
German Airforce on May 14, 1940. Almost three years only separate 
the Kassel Bombennacht (October 10, 1943) and the "Rotterdam Blitz". 
And as expected these planners care about "unxeploited 
potentialities" and "forgotten leftover spaces".[5]
Does one do "Artgineering"?[6] Is the drone of bombers post-dramatic? 
How far can cliché go, how far glitchè?
_________________________
[1] Axel Herwig. _Das Kasseler Mundart-Woerterbuch (Kassel Dialect 
    Dictionary)_. Wartberg Verlag, 2005. P. 68.
[2] The idiom "Bombennacht" has a double meaning at this place and 
    can be interpreted like boomerang-shaped. It can be read as 
    smashing night ("bombige Nacht") which implies how deep 
    linguistical militaria have effect. And it *must* be read 
    historically nearly always in rememberance of the war of 
    destruction which came back to the Germans in Kassel. Compare 
    the following website between nostalgic apotheosis and 
    fascination for the terror of the enemy: 
    http://www.hna.de/lokales/kassel/bombennacht .
[3] http://regiowiki.hna.de/images/a/ab/Altmarkt.jpg
[4] A pejoration is a reinterpretation which converts an historically 
    neutral or positive term into a negative term.
[5] http://cms.uni-kassel.de/asl/kommunikation/veranstaltungsreihen/aktuelle-veranstaltungsreihen/sub40
[6] http://www.artgineering.nl



Krieg im Juni / War in June

Die oertliche Ruestungsindustrie verwendet fuer ihre Produkte in alter
Tradition gerne Raubtiernamen. Kann man diese Aesthetik in Frage 
stellen? In der so genannten "Bombennacht" von 1943 wurde die 
Ruestungsstadt Kassel und besonders ihre Innenstadt zum Ground Zero 
(der Zerstoerungsgrad der Altstadt betrug nahezu 97%). Hat Kassel 
darum das "Hiroschima Ufer" am Fluss Fulda oder aus Gruenden einer 
Strategie der Verdraengung? Mit "Krieg im Juni" versammelt der POT in 
der Kurt-Schumacher-Str. 27 in Kassel Aspekte der Militarisierung.

The local armaments industry uses in fine tradition names of predators
with pleasure. Can one put in question this kind of aesthetics? In a
"Night of Bombing" in 1943 the Armament City of Kassel and exceedingly
the inner city (in the Old Town nearly up to 97% demolition) became
almost Ground Zero. Does Kassel have the "Hiroshima Bank" at the river
Fulda due to this fact or because of a strategy of distraction? With
"War in June" the POT in the Kurt-Schumacher-Str. 27 in Kassel, Germany
assembles aspects of militarisation.

Do., 21.06.2012 / Th., 21.06.2012
20:00-??:??

POT
Kurt-Schumacher-Str. 27
34117 Kassel
Germany
http://pot.top-ev.de/krieg-im-juni-war-in-june

 
38317: Kasseler Schule 2 / Kassel School 2
http://www.n0name.de/38317/kschul2/start.html

Joeres Wilky: 3 Fotos / Photos. Hiroschimaufer / Hiroshima Bank, Kassel

t-shirtz.org: PUMADIDAS
http://www.t-shirtz.org

Panzerknacken: http://panzerknacken.blogsport.de

glitchè: JDing* an einem Ende der Modernitaet / at one End of Modernness

*Jockey Discing

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2.

A number (13)

The dOCUMENTA, the hEGEMON


Despite the fact a Critical Art Ensemble tries hard to get in touch 
with people's hearts and minds on the spot[1], despite the fact the 
TRA.FO 'fights' since years for a friendly, clean but un-cleared and 
pro-(street-)people gardening-claim on the bourgeois protestant 
churchyard where jerks, drunk and junkies meet[2], despite the fact 
WochenKlausur[3] had no other (better) 30.000,00 EUR-idea but 
steelwork ... pardon me! streetworkers for those subordinated 
"subaltern", despite the word "Competition is good for business" at 
the Friedrichsplatz but "everyone for themselves"[4], despite the 
fact VW loves to sponsor the Grossveranstaltung and Krauss-Maffei 
Wegmann would adore it, despite the fact some Jakobs of the 
dada13[5] were "based in Berlin" and took part in (if you like) the 
Capital Gentrification Programme there and AND AND AND[6] are 
"commoning" ("Liebe Bewohnerinnen und Bewohner Kassels / Dear 
Inhabitants of Kassel") before or after Detroit or Buenos Aires (?) 
and the local motley Living Without Armament Group fixated on 
Panzer[7] will be able to hand out home-baked Cookie Tanks under 
this umbrella in Europe's first theatre building in history, despite 
the fact of approx. 12 million dependent on state transfer payments 
in the FRG and June-September means no holiday at this point, despite 
all the activist's interconnectivities and the benefit for the town 
(who's town?), despite the hot summer drinks and the Nothern-Hesse 
Hotel Occupy Movement[8] and "Kabul could be Kassel"[9], despite 
some want to be part of it plus the matter that 13 is the number 
after 12 and before 14 and we are suspicious but not superstitious, 
will this be bad luck when it's in the end free riding little 
rat-shops, cheap cheating copycat stores and temporary homes[10] in 
the dirty parts of the postwar and prewar inner "City" without any 
right to the real city after such de-reconstruction, selling 
non-profitcultural glitchè (Klitsche)[11] stuff or fake residencies 
without any subsidies overworking in self-exploitation?

(...)

More: http://www.n0name.de/news/newspz/newspz8.txt

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POT

Don’t "Follow Us", criticise us!

The city of Kassel in Germany — some say "near Frankfurt" — is known 
as the place for the "world's largest art exhibition". Every five 
years a "circus" comes to town and expulses the normal day life and 
wakes a Sleeping Beauty. Thus Kassel is known for the fairytales of 
the Brothers Grimm as well as for armament industries. In fact the 
exhibition Documenta is an outcome of the cold war depression in this 
region and is internally quite inconsistent, since there are some 
effects to the population. But on the one hand these remain cursorily 
on the surface, on the other hand they are burried deeply — for 
instance the believe in art as social practice or the educational 
benefit of internationality. Taking this as an operation field the 
top e.V. association, which has strong and cultivated ties to Kassel, 
opens up a working and festivity space called sketchily "POT" in 
Kassel during Summer 2012. The association seeks to invite all 
interested parties to find ways of co-operation for this 
undertaking. This can be a rent-the-space action or a symposion 
about the questionable terms of gentrification. The POT will offer 
infrastructure and support for foreign cultural producers and 
create a program for discussions and presentations.

POT = Plenty of Torrents
POT = Plan de Ordenamiento Territorial
POT = Point of Transaction
POT = Popularisierung ohne Terror
POT = Power of Tools
POT = Plebs on Königsplatz
POT = Prinzipien ohnegleichen + t
POT = Plan for Optimal Tactic
POT = Plans or situation ?
POT = Politique Ordre Travail
POT = Praxis oder/und Tee
POT = ...
POT = Kurt-Schumacher-Str. 27, 34117 Kassel (Germany)

POT is organised by >top e.V.
Matze Schmidt, Mindaugas Gapsevicius, Karsten Asshauer, Martin Wrede
http://pot.top-ev.de

In cooperation with:

okk
kritische-kunst.org

berlinerpool
www.berlinerpool.de

black[]box productions
www.blackboxproduction.de/connex

senderberlin.org

Migrating Art Academies
http://www.migaa.eu

radi0.tv

Lithuanian Interdisciplinary Artists' Association

Freies Radio Kassel
www.freies-radio.org

Rosa Luxemburg Stiftung Hessen
www.hessen.rosalux.de

========================================================================

Archiv/e: http://www.n0name.de/newsletr.html

(c) 1999-2012 n0name, die Autorinnen & Autoren und die Maschinen

Unterstuetzt von XPECT MEDIA www.xpect-media.de

Sponsored by FONDS            Dank an >top e.V.

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