[rohrpost] Matteo Pasquinelli: The Eye of the Algorithm. The Definition of the Enemy in Forensic Computation

Graduiertenkolleg »Sichtbarkeit und Sichtbarmachung. Hybride Formen des Bildwissens« sichtbarkeit at uni-potsdam.de
Fre Mai 1 09:01:48 CEST 2015


*** Bitte beachten Sie, dass der Vortrag von Sybille Krämer »Sichtbar machen 
– sagbar machen. Über den Unterschied zwischen Spuren und Zeugen« am 15. 06. 
und nicht am 16.06. stattfindet. ***
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Matteo Pasquinelli: The Eye of the Algorithm. The Definition of the Enemy in 
Forensic Computation

Auftakt der Ringvorlesung des DFG-Graduiertenkollegs 1539
»Sichtbarkeit und Sichtbarmachung. Hybride Formen des Bildwissens«


Zeit: Montag, 04.05.2015, 18–20 Uhr


Ort: KW Institute for Contemporary Art, Auguststraße 69, 10117 Berlin, 
Studiolo, Vorderhaus,1. OG


Algorithmic vision is about the understanding of vast amount of data 
according to a specific vector: it may be about common patterns of behavior 
in social media, suspicious keywords in surveillance networks, buying and 
selling tendencies in stock markets or the oscillation of temperature in a 
specific region of the planet. The eye of the algorithm blindly records 
emerging properties and forecasts tendencies out of large data set. Such 
procedures of computation are pretty repetitive and robotic and they 
generally operate along two main functions: pattern recognition and anomaly 
detection. The two epistemic poles of pattern and anomaly are the two sides 
of the same coin of algorithmic governance. An unexpected anomaly can be 
detected only against the ground of a pattern regularity. And conversely a 
pattern emerges only through the median equalization of different 
tendencies. Here mathematics starts to resound immediately as a new 
epistemology of power.


Die nächsten Termine im Einzelnen:
  
11. 5
Marco Siegert (Bundespolizei)

Mythen der (digitalen) Forensik. Der »CSI-Effekt« im Spiegel der 
Wirklichkeit


1. 6     
James Frieze (Theatre & Drama, John Moores University, Liverpool)
Is Paradise a Crime Scene? Participatory Performance and the Forensic Turn


15. 6
Sybille Krämer (Philosophie, Freie Universität, Berlin)
Sichtbar machen – sagbar machen. Über den Unterschied zwischen Spuren und 
Zeugen

29. 6

Ralph Rugoff (Hayward Gallery, London)
Scene of the Crime

6. 7     
Andree Korpys/Markus Löffler (Künstler, Berlin/Bremen)
Ein paar Halbstiefel, die unter dem Regal im Abstellraum auf Glasbausteinen 
stehen



Weitere Informationen sowie das komplette Programm der Ringvorlesung finden 
Sie hier:

http://www.sichtbarkeit-sichtbarmachung.de/veranstaltungen/s/article/ringvorlesung-im-sose-2015/
http://www.sichtbarkeit-sichtbarmachung.de/data/user/SoSe_2015/RVL_2015_Flyer_screen.pdf


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»Sichtbarkeit und Sichtbarmachung. Hybride Formen des Bildwissens«
DFG-Graduiertenkolleg 1539
Universität Potsdam
Am Neuen Palais 10
14469 Potsdam
http://www.sichtbarkeit-sichtbarmachung.de/