[spectre] TELEPATHY AND NEW LABOR, ACTIVIST NEUROAESTHETICS, L-40 BERLIN
Warren Neidich
info at warrenneidich.com
Fri Jul 23 10:00:31 CEST 2021
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Dear Friends and Colleagues,
The third act of the three-act exhibition Activist Neuroaesthetics
entitled Telepathy and New Labor opens Friday the 23rd of July from 6
pm to 9 pm. Please join us at the Kunstverein Rosa-Luxemburg Platz, 40
Linienstrasse, Berlin.
Would be great to see you there.
Yours. Warren
Gianni Motti, Telepatic Session, Villa Sarasin, 2019 / courtesy the
artist and Galerie Nicola von Senger, Zürich
ACTIVIST NEUROAESTHETICS, PART 3: TELEPATHY AND NEW LABOR
ERÖFFNUNG 23.7.21 17-21 H
24.7.—21.8.21 | DI-SA 14-19 H*|
MIT ARBEITEN VON KATHRYN ANDREWS, SIMON DENNY, SUZANNE DIKKER AND
MARINA ABRAMOVIć, DAVID HORVITZ, AGNIESZKA KURANT, JONATHAN MONK,
GIANNI MOTTI, LORENZO SANDOVAL, AND SUZANNE TREISTER
KURATIERT VON JACQUELENE DRINKALL UND WARREN NEIDICH
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Die Ausstellung 'Activist Neuroaesthetics gliedert sich in drei Teile:
‚Brain Without Organs‘, ‚Sleep and Altered States of
Consciousness‘ und ‚Telepathy and New Labor‘ und findet vom 1.5.
bis 21.8.21 statt. 'Telepathy and New Labor' ist der letzte von drei
Akten in der Choreographie der Ausstellungreihe, die Auswirkungen
untersucht, die neue technologische Entwicklungen auf das menschliche
Bewusstsein und seine verschiedenen sozialen und kulturellen
Ausdrucksformen haben könnten.
Telepathie ist definiert als die Fähigkeit zu lesen, was im Kopf
einer anderen Person vorgeht oder mit jemand anderem mental zu
kommunizieren ohne Worte oder physische Signale zu benutzen. Es steht
im Zusammenhang mit Begriffen wie Psychokinese, Sechster Sinn,
Vorahnung, Weissagung, Telekinese und Teleästhesie. Eine Reihe von
neuen ‚Technoceuticals‘, die technisch unterstütze Telepathie
unterstützen, werden heutzutage schon verwendet, darunter invasive
Neuroprothesen, Gehirn-Computer-Interfaces oder Neuronaler Staub.
Im Kognitiven Kapitalismus wurde die Fließbandarbeit des Proletariats
durch kognitive Arbeit am und im World-Wide-Web ersetzt, wo auf
Plattformen unaufhörlich Daten produziert werden. Normale
Touchscreens und Tastaturen sind dabei eher langsame und ineffiziente
Mittel zur Interaktion mit einem Computer. Elon Musk gründete deshalb
‚Neuralink‘ um das Problem anzugehen, das er für das
Haupthindernis der optimalen Menschen-Maschine-Verbindung hält:
Bandbreite. Musk erhofft sich durch den Einsatz von invasiven
Gehirn-Computern-Interfaces einvernehmliche Telepathie für jeden;
nicht zuletzt, um die geistigen Kapazitäten im Arbeitsumfeld zu
intensivieren. Diese Gehirn-basierten telepathischen und
telemetrischen Technologien, die unsere Gehirnwellenmuster in für
Analysen offene Datenströme umcodieren, öffnen ein Fenster zu
unserem Bewusstsein. In Folge wird etwas Ähnliches wie das, was
Shoshana Zuboff in ‚Überwachungskapitalismus‘ als ‘Big Other’
bezeichnet hat, zunehmende Bedeutung im Sinne von totaler Kontrolle
und Subjektivierung erlangen.
Künstlerische Ansätze, die alternative Anwendungen telepathischer
Praktiken jenseits der Optimierung von Arbeitskraft erforschen, haben
das Potential, uns aus diesen zukünftigen Albträumen heraus zu
experimentieren – die Ausstellung gibt Einsichten in wesentliche
Positionen.
Weitere Informationen zu Activist Neuroaesthetics:
https://www.artforum.com/slant/erik-morse-on-neuroaesthetics-86123 (
https://www.artforum.com/slant/erik-morse-on-neuroaesthetics-86123 )
* Kommen Sie bitte weiterhin mit FFP2-Maske zu uns.
English
ACTIVIST NEUROAESTHETICS, PART 3: TELEPATHY AND NEW LABOR
OPENING 23.7.21 17-21 H
24.7.—21.8.21 | TU-SA 14-19 H*|
ARTISTS: KATHRYN ANDREWS, SIMON DENNY, SUZANNE DIKKER AND MARINA
ABRAMOVIć, DAVID HORVITZ, AGNIESZKA KURANT, JONATHAN MONK, GIANNI
MOTTI, LORENZO SANDOVAL, AND SUZANNE TREISTER
CURATED BY JACQUELENE DRINKALL AND WARREN NEIDICH
The exhibition ‚Activist Neuroaesthetics‘ is divided into three
parts: ‚Brain Without Organs‘, ‚Sleep and Altered States of
Consciousness‘ and ‚Telepathy and New Labour‘ taking place from
May 1st to August 21st, 2021.'Telepathy and New Labor' is the last of
three acts in this exhibition-play that unpacks and explores the
effects that new technological transformations might have on human
consciousness and its various social and cultural expressions and
permutations.
Telepathy is defined as the ability to know what is in someone
else’s mind (or to communicate with someone mentally) without using
words or physical signals. It is related to such notions as
precognition, psychokinetics, sixth sense, premonition, augury,
precognition, telekinesis, and telesthesia. A bevy of new
technoceuticals that support technologically assisted telepathic
capacity (such as brain–computer interfaces, cortical implants, bio
neuro-headsets, and neural ‘smart’ dust) are already in use. Elon
Musk created Neuralink to overcome what he considers to be the main
obstacle to optimum human–machine interaction in communication:
bandwidth. Touch screens and keyboards are slow and inefficient means
to interact with a computer. However, “neural lace” and “neural
dust” provides a much faster high-bandwidth interaction with which
Musk hopes to make consensual telepathy possible for everyone by using
brain-computer interfaces to intensify their mental capacities in the
workplace. In cognitive capitalism, the proletariat working on the
assembly line has been replaced by the cognitariat working on the
World Wide Web using virtual platforms to create data. These new
brain-based mediated telepathic and telemetrix technologies, which
recode our brain wave patterns into data streams open for analysis and
algorithmic jurisprudence, have opened a window into our unconscious.
As such, what Shoshana Zuboff in Surveillance Capitalism has called
the “Big Other” will take on added significance as a means of
total control and subjectivization. Artistic practices engaged with
telepathic practices by producing alternative uses beyond optimization
in the workplace create the possibility to experiment ourselves out of
this future nightmare—if we only have the will to think and act to
make it possible.
For more information concerning Activist Neuroaesthetics:
https://www.artforum.com/slant/erik-morse-on-neuroaesthetics-86123 (
https://www.artforum.com/slant/erik-morse-on-neuroaesthetics-86123 )
* Please always come to us with an FFP2 mask.
The project was made possible with the generous support of the
Haupstadtkulturfonds
Austragen (
https://www.rosa-luxemburg-platz.net/?email_id=174&user_id=577&urlpassed=W3Vuc3Vic2NyaWJlX2xpbmtd&controller=stats&hash=8c4101117e45e689729e566eb4fad17d&action=analyse&wysija-page=1&wysijap=subscriptions
)
Verein zur Förderung von Kunst und Kultur am Rosa-Luxemburg-Platz
e.V.
Linienstraße 40 10119 Berlin
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