<br>[Please scroll down for German version]<br><br>--- --- --- --- --- <br><br>UNTITLED (THE AUTHOR ENTITLES TEXTS BY EXPERIMENTING WITH ART.)<br><a href="http://cont3xt.net/blog/?p=3083" target="_blank">http://cont3xt.net/blog/?p=3083</a><br>
<br>Location/duration: <br>Kunstverein Medienturm, Graz/Austria, <a href="http://medienturm.at" target="_blank">http://medienturm.at</a>, 18 June 2010 - 7 pm (Opening/performances), 19 June - 21 August 2010<br><br>Performances: <br>
worte#26/lesung/2010, by Eva Beierheimer and Miriam Laussegger<br>
entwurf einer grammatik des kontinuums - sound/video/drawing/text, by Joerg Piringer and Nikolaus Gansterer<br><br>Artworks by: <br>Anna Artaker, Miriam Bajtala, Nikolaus Gansterer, Michael Kargl - aka carlos katastrofsky, Miriam Laussegger and Eva Beierheimer, Joerg Piringer<br>
<br>--- --- --- --- --- <br><br>The prevalent components of the art reception are, at present, the continuum of the artist's visage, the integration into the world of celebrity, the calculation of capacity and municipal marketing of the institutions, the pop- and soap connection and the child-oriented cooperative interactivity. - Diedrich Diederichsen<br>
<br>Pseudonyms, avatars and artificial characters - incognito and bodiless, authors hastily appear in blogs and online forums using these as retreat in an increasingly more transparent world. Nameless, without age and descent and dwelling in this vague anonymity, they seem to honour "The Death of the Author" as emblematically as it has already been postulated, long ago, in the context of literary theory. However, even if the biography - in theory - might have disengaged from the meaning of the work, the literature- and the art scene symbolically and actually focus on the individual. Institutions which adjust their program to the market according to significant stages in the life of their protagonists, but also debates around copyrights and copyright licenses directly refer to the irrevocable relevance of the biography in a "regime of biographism and narcism, service processuality and authenticity" - the curriculum as measure of all art production?<br>
<br>Starting from the idea of a "modern scriptor" who is "born simultaneously with the text" - as introduced by literary criticism - the exhibition UNTITLED (THE AUTHOR ENTITLES TEXTS BY EXPERIMENTING WITH ART.) questions an art market-driven orientation towards subject and biography as meaningful criteria in the valuation of art. The foremost language- and text-based artworks in the exhibition reflect the role of the artist-subject in the production- and reception aesthetics-based discourse in the current socio-political context and with respect to the interpretation practice in the exhibition space. <br>
<br>--- --- --- --- --- <br><br>OHNE TITEL (DER/DIE AUTORiN TITULIERT TEXTE DURCH EINE VERSUCHSWEISE KUNST.)<br><a href="http://cont3xt.net/blog/?p=3043" target="_blank">http://cont3xt.net/blog/?p=3043</a><br><br>Ort/Dauer: <br>
Kunstverein Medienturm, Graz/Oesterreich, <a href="http://medienturm.at" target="_blank">http://medienturm.at</a>, 18. Juni 2010 - 19 Uhr (Eroeffnung/Performances), 19. Juni - 21. August 2010<br>
<br>Performances: <br>worte#26/lesung/2010, von Eva Beierheimer und Miriam Laussegger<br>entwurf einer grammatik des kontinuums - sound/video/drawing/text, von Joerg Piringer und Nikolaus Gansterer<br><br>Artworks by: <br>
Anna Artaker, Miriam Bajtala, Nikolaus Gansterer, Michael Kargl - aka carlos katastrofsky, Miriam Laussegger / Eva Beierheimer, Joerg Piringer<br><br>--- --- --- --- --- <br><br>Die dominanten Module der Kunstrezeption sind nun das Kontinuum der Kuenstlerfresse, die Eingliederung in die Celebrity-Welt, das Kalkuel von Auslastung und Stadtmarketing der Institutionen, der Pop- und Soap-Anschluss und die kindgerechte Mitspiel-Interaktivitaet. — Diedrich Diederichsen<br>
<br>Pseudonyme, Avatare und Kunstfiguren - Inkognito und koerperlos-fluechtig praesentieren sich AutorInnen in Blogs und Online-Foren und nutzen diese als Schlupfwinkel in einer immer transparenter werdenden Welt. Namenlos, ohne Alter und Herkunft, scheinen sie in dieser vagen Anonymitaet den "Tod des Autors" aehnlich emblematisch einzuloesen, wie dieser im literaturtheoretischen Kontext schon vor langem postuliert wurde. Doch selbst wenn sich die Biografie - im Theoretischen - von der Werkbedeutung geloest haben mag, richtet sowohl der Literatur- als auch der Kunstbetrieb den Fokus symbolisch wie faktisch weiterhin auf die Einzelperson. Institutionen, die ihr Programm marktkonform nach signifikanten Stationen im Leben ihrer ProtagonistInnen ausrichten aber auch Debatten um Urheberrechte und Copyright-Lizenzen verweisen direkt auf die unumstoessliche Relevanz des Lebenslaufs in einem "Regime von Biographismus und Narzissmus, Dienstleistungs-Prozessualismus und Service-Authentizitaet" - das Curriculum als Mass jeglicher Kunstproduktion?<br>
<br>Ausgehend von der in der Literaturkritik begruendeten Idee eines "modernen Schreibers", der "im selben Moment wie sein Text geboren" wird, hinterfragt die Ausstellung OHNE TITEL (DER/DIE AUTORiN TITULIERT TEXTE DURCH EINE VERSUCHSWEISE KUNST.) eine vom Kunstmarkt forcierte Orientierung an Subjekt und Lebenslauf als bedeutungsstiftende Kriterien in der Bewertung von Kunst. Die vornehmlich sprach- und textbasierten Kunstwerke der Ausstellung reflektieren die Rolle des KuenstlerInnen-Subjekts sowohl im produktions- als auch im rezeptionsaesthetischen Diskurs, im aktuellen gesellschaftspolitischen Kontext sowie im Hinblick auf die Interpretationsprozesse im Ausstellungsraum. <br>
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