[rohrpost] Fwd: The Philosophy of Computer Games, 8.-10.5.2008 in Potsdam

Lisa Schreiber lisa.schreiber at gmx.net
Mon Mai 5 12:22:31 CEST 2008


The Philosophy of Computer Games, 8.-10.5.2008

 

Als dritter Teil einer Reihe findet die diesjährige internationale Konferenz
"The Philosophy of Computer Games" vom 8. bis 10. Mai 2008 an der
Universität Potsdam statt. Drei Tage lang werden auf der interdisziplinären
Tagung Computerspiele aus verschiedenen Perspektiven jedoch mit drei
Schwerpunkten (Ethik und Politik des Spiels, der „Magic Circle“ des Spiels
sowie die Räumlichkeit des Spiels) diskutiert. Neben den Pionieren der
Computerspielforschung Ian Bogost und Jesper Juul sprechen Forscher aus der
ganzen Welt.

 

Ausführliche Informationen zur Tagung sowie Informationen zu
Veranstaltungsort, Verkehrsanbindung und Übernachtungsmöglichkeiten finden
Sie auf unserer Website  <http://www.gamephilosophy.org/>
www.gamephilosophy.org .

 

Als besonderes Highlight der vom Medienboard Berlin-Brandenburg geförderten
Tagung gibt es am Freitag, den 9. Mai 2008, ab 18.00 Uhr, im Audimax der Uni
Potsdam die Podiumsdiskussion OPEN WORLDS PANEL zum Thema Online-Welten.
Nach einer Keynote des M.U.D.- Erfinders Richard Bartle werden lokale und
internationale Vertreter der Industrie und Forschung über offene virtuelle
Welten als Herausforderung für die Games Forschung und die Games Industrie
diskutieren. Die Veranstaltung ist gemeinsamer Programmpunkt der
internationalen Konferenz The Philosophy of Computer Games, der Deutschen
Gamestage und der 6. Quo Vadis Entwicklerkonferenz.

 

Der Eintritt ist frei.

 

Am Neuen Palais 10, Haus 8, Raum 60/61

14469 Potsdam

 

 

--- 

Schedule: The Philosophy of Computer Games, 8.-10.05.2008

 

Thursday, 8.5.08, University Potsdam, 1.8.60/61

 

9:30

 

Opening: Dieter Mersch

 

Keynote: Ian Bogost (Atlanta): “The Phenomenology of Video Games” 

 

Coffee break

 

Ethics / Politics 

 

11:00 

Anders Sundnes Løvlie (Oslo): “The Rhetoric of Persuasive Games: Freedom and
Discipline in America’s Army” 

Kirsten Pohl (Gießen): “Ethical Reflection and Emotional Involvement in
Computer Games” 

 

12:30 Lunch break 

 

14:00

Niklas Schrape (Potsdam): “Playing with Information: How Political Games Can
Encourage the Player to Cross the Magic Circle” 

Christian Hoffstadt/Michael Nagenborg (Tübingen): “The Concept of War in the
World of Warcraft” 

 

Coffee break

 

Action|Space 

 

16:00

Bjarke Liboriussen (Odense): “Landscape and Avatar” 

Betty Li Meldgaard (Aalborg): “Perception, Action and Game Space” 

Yara Mitsuishi (Montreal): “Différance at Play: A Derridean Analysis of the
Constitution of Identities in Videogame Play” 

 

22:00 A MAZE. KICK OFF, Berlin, 103 club

 

 

 

 

Friday, 9.5.08, University Potsdam, 1.8.60/61

 

 

Action|Space (continue) 

 

9:30 

Stephan Günzel (Potsdam): “Interaction and Space in Computer Games” 

Mattias Ljungström (Potsdam): “Remarks on Digital Play Spaces” 

 

Coffee break

11:00 

Charlene Jennett/Anna L. Cox/Paul Cairns (London): “Being in the Game” 

Souvik Mukherjee: Gameplay in the Zone of Becoming (Nottingham): “Locating
Action in the Computer Game” 

 

12:30 Lunch break 

 

14:00 

Dan Pinchbeck (Portsmouth): “Trigens Can't Swim. Intelligence and
Intentionality in First Person Game Worlds” 

Robert Glashüttner (Vienna): “The Perception of Videogames: From Visual
Power to Trancendental Interaction” 

 

Coffee break 

 

16:00 

Gordon Calleja (Copenhagen): “The Binary Myth” 

Olli Leino (Copenhagen): “A Sketch for a Model of Four Epistemological
Positions Toward Computer Game Play” 

 

 

18:00 OPEN WORLDS PANEL, University Potsdam, Audimax

 

Keynote: Richard Bartle

 

Moderation: Ulrich Weinberg 

Participants: Richard Bartle, Frank Campbell, Mirko Caspar, Dirk Weyel 

Get-together with drinks and snacks, free entry

 

 

 

 

Saturday, 10.5.08, University Potsdam, 1.8.60/61 

 

 

The Magic Circle 

 

9:30 

Keynote: Jesper Juul (New York): “Who Made the Magic Circle? Seeking the
Solvable Part of the Game-Player Problem” 

 

Coffee break 

 

11:00 

Bernard Perron/Dominic Arsenault (Montreal): “The Magic Circle(s) of
Gameplay” 

Hallvard Fossheim (Oslo): “Through the Looking Glass: Suggestions for the
Philosophical Analysis of Gaming Objects” 

 

12:30 Lunch break 

 

14:00 

John Richard Sageng (Oslo): “Can Avatars Act?” 

Britta Neitzel (Siegen): “Metacommunication and Metalepsis in Play and in
Computer Games” 

 

Coffee break 

 

16:00 

Eduardo H. Calvillo G./Paul Cairns (London): “Pulling the Strings: A Theory
of Puppetry for the Gaming Experience” 

Michael Liebe (Potsdam): “There is no Magic Circle: On the Difference
Between Computer Games and Traditional Games” 

 

 

17:30 Final Discussion, Closing

 

 

Sebastian Möring

Kommunikation/Pressearbeit

"The Philosophy of Computer Games"

8th  – 10th May 2008

 

"OPEN WORLDS PANEL" 

9th May 2008, 6 p.m.

 

Universität Potsdam

Institut für Künste und Medien

Europäische Medienwissenschaft

Am Neuen Palais 10

D-14469 Potsdam


Fon: +49 177 4665360
 
<http://service.gmx.net/de/cgi/g.fcgi/mail/new?CUSTOMERNO=3927166&t=de403015
494.1208361726.87b14e4&to=j.zettel%40medienboard.de>
<mailto:presse at digarec.net> presse at digarec.net

 <http://www.gamephilosophy.org/> www.gamephilosophy.org   

 



-- 
249 Spiele für nur 1 Preis. Die GMX Spieleflatrate schon ab 9,90 Euro.
Neu: Asterix bei den Olympischen Spielen: http://flat.games.gmx.de