[spectre] Fwd: CONF: Eastern European Art History, 9th International Forum for Doctoral Candidates (Berlin, 2 Jun 25)

Andreas Broeckmann ab at mikro.in-berlin.de
Sun May 18 19:08:38 CEST 2025


From: Beate Störtkuhl
Date: May 16, 2025
Subject: CONF: 9. Doktorand:innenforum Kunstgeschichte des oestlichen 
Europas (Berlin, 2 Jun 25)

Auditorium im Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum der Humboldt-Universität 
zu Berlin, Geschwister-Scholl-Straße 1-3, 10117 Berlin, Jun 02, 2025

IX. Internationales Doktorand:innenforum Kunstgeschichte des östlichen 
Europa /  IX International Forum for Doctoral Candidates in Eastern 
European Art History.

Das Internationale Doktorand: innenforum Kunstgeschichte des östlichen 
Europa ist ein Angebot der Professur für Kunstgeschichte Osteuropas am 
Institut für Kunst- und Bildgeschichte der Humboldt-Universität zu 
Berlin. Es bietet ein Forum des Austauschs und der Vernetzung für 
Nachwuchswissenschaftler:innen, die sich mit der Kunst und Architektur 
der geografischen, historischen, politischen und soziokulturellen Räume 
im östlichen Europa auseinandersetzen. Die nunmehr IX. Ausgabe des 
Doktorand:innenforums wird in Kooperation mit dem Bundesinstitut für 
Kultur und Geschichte des östlichen Europa (Oldenburg) veranstaltet. Sie 
wird ermöglicht durch die Förderung der Böckler-Mare-Balticum-Stiftung 
und des Schroubek Fonds östliches Europa.

Programm/Schedule

Vormittagssektion/Morning session 9.00-–13.00 Uhr
Ab 8:30 Registration/Welcome
9.00-9.10 Uhr Einführung/Introduction
9:10-9:50 Uhr
Elis Pärn (Tartu): The Building of Estonian Wooden Manor Houses during 
the 18th and First Half of the 19th Century. The Role and Meaning of 
Wood and the Reception of Architectural Theories in the Local Architecture

9:50-10:30 Uhr
Maria Scherma (Rom): The “Frenzy to Build and Outdo What Had Already 
Been Done”: The Life and Works of Enrico Marconi (Rome 1792–Warsaw 1863)

10:30-11.10 Uhr
Emir Muhić (Berlin): Dynamik der Form: Die Modernität im Werk von Jovan 
Bijelić

11.10-11.30 Uhr Kaffeepause/Coffee break

11.30-12.10 Uhr Karin Šmid (Ljubliana): The City as Memoryland. 
Maribor's Visual Identity Through the 20th Century

12.10.-13.00 Uhr Elevator Talks (3-5 Minuten/minutes)
Teresa Knapowska (Poznań/Posen): Material and Colour in Good King René’s 
Tournament Book: A Study of the Illumination Workshop in 15th-Century France

Małgorzata Gonia (Poznań/Posen): Giovanni Francesco de Rossi 
(1628–1686): A Sculptor of the Polish and Italian Baroque

Daria Speshneva (Berlin): The Search for vyrazitel’nost’ 
(Expressiveness): the Influence of Physiognomic Theories on Russian 
History Painting in the Second Half of the 18th and the Beginning of the 
19th Century

Tamari Mchedlishvili (Tblissi/Tiflis): The Influence of German 
Expressionism and Neo-expressionism on Georgian Avant-garde Art in the 
1980s and 1990s

Julian Adoff (Chicago): Beyond Nation(s) and Empire(s): Cross-Cultural 
Networks and the Entrepreneurship of Late-Habsburg National Identity

Oleksandra Sakorska (Potsdam-Kassel): Collecting, Designing, and 
Inhabiting World History in Imperial Kyiv

Damian Zając (Wrocław/Breslau): Transformations of Architecture and 
Spatial Planning of Spa Towns in Lower Silesia and the Kłodzko Land 
after World War II from the European Perspective (1945–1989)

13.00-14.00 Uhr Mittagspause/Lunch break

14.00-18.15 Uhr Nachmittagssektion/Afternoon session
14.00-14.40 Uhr
Dominika Sodics (Budapest): The Gresham Circle (1926–1947)

14.40-15.20 Uhr Anna-Maria Kroupová (Wien): Czech Mates? Kunstschaffen 
und Erfahrungen von Kunststudierenden aus dem Globalen Süden in der 
Tschechoslowakei (1968–1989)

15.20-16.00 Uhr Beata Piela (Berlin): Widerstand im Umbruch. Kunst in 
Polen zwischen Transformation und „gutem Wandel“

Kaffeepause/Coffee break 16.00-16.30 Uhr

16.30-17.10 Uhr
Kinga Laura Lendeczki (Budapest): Artist Roles, Social and Political 
Engagements in Contemporary Art: A Study of the Contemporary Ukrainian 
Art Scene

17.10-18.15 Uhr Elevator Talks (3-5 Minuten/minutes)
Mar-Liis Krautmann (Tallinn): Die Veränderung des Diskurses der 
deutschen Kunstkritik in Estland 1918–1944

Thomas Pawlowski (Giessen): Deutscher Kulturgutraub im besetzten Polen 
1939-1945

Triin Metsla (Tallinn): Decanonizing the Art Historical Canon. 
Distinctions between the Fine and Applied Arts Canon based on the Work 
of Elo-Reet Järv

Erchen Wang (Leipzig): Aktions- und Performancekunst aus der 
nonkonformen Kunstszene der Deutschen Demokratischen Republik von 1970 
bis 1990

Georg Sokolov (Bremen): A Field of Tension: The Genesis of Leningrad 
Nonconformist Art

Irina Riznychok (Bremen): Soviet Artistic Emigration in New York in the 
1970s-1980s: Strategies, Exhibitions, and Reception

Anton Polsky (Berlin): Post-Soviet Street Art: Particularities of the 
Politicization, Periodization, and Aesthetics of Art on the 
Post-Communist Streets

Bartosz Rogala (Toruń/Thorn): Going off the Main Path - Examples of 
Urban Street Art in the Kujawsko-Pomorskie Voivodeship

Abschlussdiskusssion/Final discussion

Reference / Quellennachweis:
CONF: 9. Doktorand:innenforum Kunstgeschichte des östlichen Europas 
(Berlin, 2 Jun 25). In: ArtHist.net, May 16, 2025. 
<https://arthist.net/archive/49272>.

_____________________________________________________________________

ArtHist.net - Network for Art History / Fachforum der Kunstgeschichte
ISSN 2750-5685

Editorial Board Contact Address / Fragen an die Redaktion:
editors at arthist.net

Submit contributions to / Beiträge bitte an:
https://arthist.net/mailing-list/mode=contribute

Update your subscription / Abo-Verwaltung:
https://arthist.net/admin/



More information about the SPECTRE mailing list