[spectre] WWW: Art in Networks: The GDR and its Global Relations, TU Dresden

Andreas Broeckmann andreas.broeckmann at leuphana.de
Sat Dec 10 13:39:03 CET 2022


From: Kerstin Schankweiler
Date: Dec 9, 2022
Subject: WWW: Art in Networks: The GDR and its Global Relations, TU Dresden

[English version below]

Art in Networks: The GDR and its Global Relations
https://artinnetworks.webspace.tu-dresden.de
(deutsch-englisch)

"Art in Networks: The GDR and its Global Relations" ist eine digitale 
Forschungsplattform zu den internationalen Kontakten der DDR in der 
Kunst. Das Projekt macht die Verbindungen von Künstler:innen, 
Architekt:innen, Museen und anderen kulturellen Akteur:innen zwischen 
der DDR und Ländern in Afrika, Asien und Lateinamerika sichtbar und 
spürt den dabei entstandenen globalen Netzwerken nach. An einzelnen 
Fallbeispielen wird untersucht, wie Formen des privaten und 
institutionellen künstlerischen Austauschs gestaltet wurden. Inwiefern 
haben sich kulturpolitische Beziehungen materialisiert? Wo lagen die 
Grenzen des offiziellen Austauschs innerhalb der politischen 
Rahmenbedingungen? Wie wurden sie mitunter im Privaten überschritten? Wo 
finden sich bis heute Spuren dieser Kontakte?

Anhand von Videointerviews mit Zeitzeug:innen werden auf der Plattform 
"Art in Networks"  persönliche Erinnerungen zu Studienaufenthalten, 
Auslandsreisen, Ausstellungen und anderen Formen des Austauschs 
erlebbar. So spricht zum Beispiel der Leipziger Fotograf Harald 
Kirschner über seine Serie "Syrien 1986", die während einer Reise im 
Auftrag des Verbands Bildender Künstler entstand, und die kubanische 
Künstlerin Teresa Casanueva erzählt, wie sie als Studentin an die Burg 
Giebichenstein in Halle kam. Der Künstler Abed Abdi, der aus Haifa an 
die Hochschule für Bildende Künste in Dresden kam, berichtet von seiner 
Mitarbeit an dem bekannten Wandbild "Der Weg der Roten Fahne" am 
Kulturpalast in Dresden.  Internationaler Austausch außerhalb 
staatlicher Strukturen wie in der Mail Art wird ebenfalls angesprochen, 
etwa im Interview mit dem Psychoanalytiker und Mail Artisten Lutz 
Wohlrab. Auch Reiseverbote und politisch verhinderte internationale 
Kooperationen werden auf der Plattform thematisiert. So zeigt Ulrike 
Zille abgelehnte Reiseanträge ihres Vaters, des Malers Rainer Zille, und 
die Historikerin Ellen Pupeter erklärt, wie die DDR Restitutionsgesuche 
für Kulturgüter bürokratisch verschleppte. Die Interviews zeugen von 
vergangenen transnationalen Kunstgeschichten, aber auch von der 
Fortdauer der Relationen, der Bezugnahmen und der affektiven Bindungen 
nach dem Ende der DDR sowie ihrer Relevanz für die zeitgenössische 
Einordnung. Ergänzend zu den Zeitzeug:inneninterviews kommen 
Expert:innen zu Wort, um internationale und interdisziplinäre 
wissenschaftliche Diskurse im Themenkomplex aufzuzeigen. Ein digitales 
Fellowshipprogramm führte zu einer Reihe von internationalen Gastbeiträgen.

Mit der Forschungsplattform wird eine breit angelegte transkulturelle 
Perspektive auf die künstlerische Produktion in der DDR etabliert, die 
unbekannte Freiräume ebenso wie Einschränkungen des Kontakts über 
eurozentristische Narrative hinaus beleuchtet. Dabei wird subjektiven 
und teilweise widersprüchlichen Perspektiven Raum gegeben. Die Plattform 
ist durch eine interaktive Timeline strukturiert, auf der Beiträge und 
Videos zu einzelnen Ereignissen des internationalen künstlerischen 
Austauschs verzeichnet sind und einen Überblick bieten. Sie wird stetig 
ergänzt und erweitert und ist offen für Anregungen und Kommentare.

"Art in Networks" begann im Februar 2022 als eine aus dem Europäischen 
Sozialfonds geförderte Nachwuchsforscherinnengruppe am Institut für 
Kunst- und Musikwissenschaft der Technischen Universität Dresden. Sie 
wird geleitet von Kerstin Schankweiler, Professorin für Bildwissenschaft 
im globalen Kontext. Die wissenschaftlichen Mitarbeiterinnen sind 
Pauline Hohn, Nora Kaschuba, Jule Lagoda und Elke Neumann.
Advisory Board: Yvette Mutumba, Elena Shtromberg, April A. Eisman, 
Angelika Weißbach und Doreen Mende.

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The English version of the website can be accessed here: 
https://artinnetworks.webspace.tu-dresden.de/en

"Art in Networks. The GDR and its Global Relations" is a digital 
platform for research on the international contacts of the GDR in the 
field of visual arts. The project makes visible the connections between 
artists, architects, museums and other cultural actors in the GDR and 
countries in Africa, Asia and Latin America, and traces the global 
networks that emerged in the process. Individual case studies are used 
to examine how forms of private and institutional artistic exchange were 
shaped. How did cultural-political relationships materialize? Where did 
the boundaries of official exchange lie within the political framework, 
and how were they sometimes transgressed in private? Where can traces of 
these contacts still be found today?

Personal memories of study visits, trips abroad, exhibitions and other 
forms of exchange can be experienced on the "Art in Networks" platform 
through video interviews with contemporary witnesses. For example, the 
photographer Harald Kirschner from Leipzig talks about his series "Syria 
1986," which was created during a trip commissioned by the GDR’s 
Association of Visual Artists, and the Cuban artist Teresa Casanueva 
tells how she came to the Burg Giebichenstein in Halle as a student. The 
artist Abed Abdi, who came to the Dresden University of Fine Arts from 
Haifa, recalls his involvement with the famous mural "The Path of the 
Red Flag" at the Kulturpalast in Dresden. International exchange outside 
of state structures, as in mail art, is also addressed, for instance in 
the interview with the psychoanalyst and mail artist Lutz Wohlrab. 
Travel bans and international collaborations which were prevented 
politically are considered on the platform as well. For example, Ulrike 
Zille shows rejected travel applications submitted by her father, the 
painter Rainer Zille, and the historian Ellen Pupeter explains how the 
GDR bureaucratically delayed restitution requests for cultural assets. 
The interviews bear witness to past transnational art histories, but 
also to the persistence of relations, references, and affective ties 
after the end of the GDR, as well as their relevance for contemporary 
assessment. In addition to the interviews with contemporary witnesses, 
academic experts provide insights into international and 
interdisciplinary scholarly discourses on the topic. A digital 
fellowship program led to a series of international guest contributions.

The research platform establishes a broad transcultural perspective on 
artistic production in the GDR that illuminates unknown spaces as well 
as contact restrictions, beyond Eurocentric narratives. Space is given 
to subjective and sometimes contradictory perspectives. The platform is 
structured by an interactive timeline, on which contributions and videos 
on individual events of international artistic exchange are listed, and 
which offers an overview. It is constantly being supplemented and 
expanded by further research and is open to suggestions and comments.

"Art in Networks" started in February 2022 as a junior research group at 
the Institute for Art and Music at Technical University Dresden, funded 
by the European Social Fund. The project is led by Prof. Kerstin 
Schankweiler, Chair of Visual Culture Studies in a Global Context. 
Associated researchers are Pauline Hohn, Nora Kaschuba, Jule Lagoda and 
Elke Neumann.
Advisory Board: Yvette Mutumba, Elena Shtromberg, April A. Eisman, 
Angelika Weißbach and Doreen Mende.

Reference / Quellennachweis:
WWW: Art in Networks: The GDR and its Global Relations, TU Dresden. In: 
ArtHist.net, Dec 9, 2022. <https://arthist.net/archive/38123>.

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ISSN 2750-5685

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