[spectre] Fwd: Reminder Tomorrow Opening ANTOINE SCHMITT | Clinamen, Thursday 9.11 7PM

Antoine Schmitt as at gratin.org
Wed Nov 8 19:02:04 CET 2023


Dear Spectrites,

I have the pleasure to annonce my first solo exhibition with DAM gallery in Berlin, starting my collaboration with the gallery! This exhibition will present a selection of historical artworks as well as new creations.

Opening this Thursday November 9th. Infos below.

DAM gallery is a media and digital art gallery existing for more than 20 years which represents historical artists like Vera Molnar, Manfred Mohr, Roman Verostko, Frieder Nake or Georg Nees, as well as more recent artists like Lauren Moffatt, Gretta Louw or Casey Reas. It is an honor and a great pleasure to be part of this dynamics.

Hope to see you there !




-------- Courriel d’origine --------
De : DAM Berlin <office at dam.org>
Envoyé : 8 novembre 2023 16:36:51 GMT+01:00
À : as at antoineschmitt.com
Objet : Reminder Tomorrow Opening ANTOINE SCHMITT | Clinamen, Thursday 9.11 7PM

[http://www.damprojects.org]



<<Schmitt2016BlacSquare2.png>> [https://x4410.mjt.lu/img2/x4410/78e50294-6c74-4d89-89c8-643160304b60/content]
Antoine Schmitt, Restless Mess, endless generative video (still), 2022.



ANTOINE SCHMITT 

 

Clinamen



Please scroll down for text in English

 
Wir freuen uns Antoine Schmitt erstmals in einer Einzelausstellung in Deutschland vorzustellen.

Eröffnung: Clinamen am Donnerstag, den 9. 11, 19 - 21 Uhr

Der Künstler wird anwesend sein.

19:30 Uhr Wolf Lieser im Gespräch mit dem Künstler.

Ausstellung: 10. November - 16. Dezember, 2023

 

Nach Epikur (341-270 v. Chr.) besteht das Universum aus Atomen, die wie Regentropfen durch ihr eigenes Gewicht in die Leere fallen. Diese endlose Kaskade von Milliarden und Abermilliarden von Atomen, die in sauberen Säulen angeordnet sind, könnte schön und langweilig sein, aber niemand würde sie sehen, weil nichts existieren würde. Epikur erklärt, dass die Atome dank einer leichten Abweichung in ihrer Flugbahn miteinander kollidieren und durch Kettenreaktionen die gesamte Materie bilden. Diese subtile Abweichung von einer vollkommen geraden Bahn bezeichnet er als Clinamen, ein Begriff, der die Phantasie der Dadaisten und Pataphysiker gleichermaßen beflügelt hat und der sich nun als Titel für die erste Einzelausstellung von Antoine Schmitt bei DAM Projects findet.

 

Der auf Mensch-Computer-Interaktion und künstliche Intelligenz spezialisierte Programmierer Antoine Schmitt ist ein einzigartiger bildender Künstler, der Inspirationen aus der kinetischen, kybernetischen und abstrakten Kunst in ein Werk destilliert, das oft unapologetisch minimalistisch erscheint: Das Quadrat dominiert seine abstrakten generativen Kunstwerke, manchmal mit der autoritativen Präsenz von Malewitschs Schwarzem Quadrat, manchmal integriert in eine vibrierende Vielfalt von Formen wie in Vera Molnars (Des)Ordres-Serie, aber häufiger als ein bescheidener Pixel, der eine schwarze Leere durchquert. Die Darstellung rein abstrakter Gebilde ist jedoch nicht Schmitts Ziel, wie seine interaktiven Installationen zeigen: Er interessiert sich für Menschen, Gesellschaften, das Ich, das Über-Ich und die Gesetze des Universums. Er sieht sich nicht als Mathematiker, sondern als Physiker, der wie Epikur seine Vorstellungskraft einsetzt, um eine Erklärung der Wirklichkeit zu finden und sie darzustellen. 

 

In diesem Raum sehen wir schwarze Quadrate, die durch ihre Abwesenheit sichtbar werden, Pixel, die anmutig in seltsamen Choreographien tanzen, herumwuseln, eilig auf die andere Seite des Bildschirms wechseln oder in Kaskaden fallen, getragen von ihrem eigenen Gewicht. Ihre Bewegungen sind gerade deshalb so faszinierend, weil der Künstler ein Clinamen programmiert hat, das ihre Flugbahn sanft ablenkt und sie in ein scheinbar chaotisches, aber auch wunderbar synchronisiertes Verhalten führt. Ordnung und Chaos sind der Schlüssel zum Werk eines Künstlers, der die Pixel nicht "animiert", sondern mit Hilfe eines Codes Situationen und Regeln schafft und das Programm dann von selbst ablaufen lässt. Als eine Reihe von performativen Ereignissen, die von Maschinen ausgeführt werden, schaffen die Kunstwerke Realitäten, die in Echtzeit vor unseren Augen existieren und die physischen, sozialen und informationellen Systeme widerspiegeln, von denen wir ein Teil sind.

 

Ein einzelnes Pixel, das an der Wand hängt, pulsiert in unregelmäßigen Abständen. Es versucht, seinen eigenen Quellcode mitzuteilen, sich selbst zu replizieren, wenn nicht als physische Entität oder Bildelement auf einem Bildschirm, so doch zumindest als Idee. Als Duchamp'sche Junggesellenmaschine scheitert sie an ihrer Aufgabe. Aber letztendlich fungiert sie als Spiegel der Person, die sie beobachtet, und erinnert uns daran, dass wir die Pixel in diesen endlosen Strömen sind. Und dass wir wiederum aus Atomen bestehen, die einmal, zum Glück, von ihrer Bahn abgewichen und miteinander kollidiert sind. 

 

Pau Waelder, 2023

 



<<i0qkk.jpeg>> [https://x4410.mjt.lu/img2/x4410/e20060b2-9c21-4f1d-b803-25189461a2b0/content]
Antoine Schmitt, Black Square, endless generative artwork (still, cropped), 2016. 
We are happy to invite you to the first solo exhibition in Germany of Antoine Schmitt 

Preview: Clinamen, Thursday, November 9, 7-9 PM

The artist will be present.

7:30 PM Wolf Lieser in conversation with the artist.

November 10 - December 16, 2023

 

According to Epicurus (341-270 BC), the universe consists of atoms constantly falling down, carried by their own weight into the void, like drops of rain. This endless cascade of billions and billions of atoms, ordered in neat columns, might be beautiful and dull but no one would see it, because nothing would exist. Epicurus explains that thanks to a slight swerve in their trajectory, the atoms collide with each other and, through chain reactions, create all matter. This subtle deviation from a perfectly straight path is what he calls the clinamen, a term that ignited the imaginations of Dadaists and Pataphysicians alike, and that now finds itself as the title of Antoine Schmitt’s first solo exhibition at DAM Projects.

 

A programming engineer specializing in Human-Computer Interaction and Artificial Intelligence, Antoine Schmitt is a unique visual artist who distills inspiration from kinetic, cybernetic, and abstract art into a body of work that often appears unapologetically minimalistic: the square dominates his abstract generative artworks, sometimes with the authoritative presence of Malevich’s Black Square, sometimes integrated into a vibrating multiplicity of shapes as in Vera Molnar’s (Des)Ordres series, but more often as a humble pixel transiting a black void. However, representing purely abstract entities is not Schmitt’s goal, as his interactive installations attest: he is interested in people, societies, the ego, the Superego, and the laws of the universe. Rather than a mathematician, he sees himself as a physicist who, as Epicurus, uses his imagination to seek an explanation of reality and provide a representation of it.

 

In this room, we are looking at black squares made visible by their absence, pixels gracefully dancing in strange choreographies, messing around, hurriedly crossing to the other side of the screen, or falling in cascades, carried by their own weight. Their movements are mesmerizing precisely because the artist has programmed a clinamen that gently deviates their trajectory and leads them into a seemingly chaotic, but also beautifully synchronized, behavior. Order and chaos are key to the work of an artist who does not “animate” the pixels, but creates situations and rules using code, and then lets the program run on its own. A series of performative events carried out by machines, the artworks build realities that exist in front of us in real time, mirroring the physical, social, and informational systems we are a part of.

 

A single pixel, hanging on the wall, pulsates at irregular intervals. It is trying to communicate its own source code, to replicate itself, if not as a physical entity or picture element on a screen, then at least as an idea. A Duchampian bachelor machine, it fails in its task. But ultimately it acts as a mirror of the person who observes it, reminding us that we are the pixels in these endless flows. And that we are, in turn, made of atoms that once, fortunately, strayed from their path and collided with each other. 

 

Pau Waelder, 2023

 



DAM Projects | Horstweg 35 | 14059 Berlin | Opening hours: Wednesday - Friday: 1 - 6 p.m. | Saturday: 12 - 4 p.m. 
Or by appointment. Contact: Wolf Lieser | office at dam.org  | Fon +49 30 76802417



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